På modet med miljö

Förra veckan, grävandes i en frysdisk på ICA, överhörde jag en diskussion om så kallad flygskam. ”Äh, det är bara en trend att vara miljömedveten och inte flyga! Den trenden dör snart ut, och jag tänker minsann inte anpassa mig efter en massa olika trender hela tiden” var orden som fick mig att vilja kasta paketet med frysta blåbär i marken – alternativt rakt på personen som talat – och skrika ”Vakna! Miljöhotet är inga jäkla stuprörsjeans, foppatofflor eller hockeyfrisyrer! Samma sak med miljömedvetenheten, det är ingen trend man kan strunta i att följa!”. Men, jag förblev tyst. Detta var nog första gången jag har velat kasta bär på någon, men verkligen inte första gången jag hört ”trend” som argumentet för att inte engagera sig i miljöfrågor.

Innan vi fördömer frysdiskpersonen helt och hållet finns det dock en sak vi måste fråga oss – Kan det ligga något i det personen sade? Är det en trend att vara miljömedveten? Svaret på den frågan tror jag är: ja. Allt runtomkring mig tyder faktiskt på att det är på modet med miljö; influencers som promotar trädtandborstar, företag som tar fram hållbara varianter på klassiska varor, senaste upplagan av ”årets julklapp” (som var ”återvunnet plagg”) och kändisar som postar selfies med Greta Thunberg. Så, på sätt och vis är det ett korrekt antagande att det är en trend att vara miljömedveten och inte flyga. Men, här måste man ändå se nyansskillnaderna – det måste finnas skillnad på trend och trend.

Låt oss jämföra hållbarhetstrenden med en annan trend: hockeyfrillan. Jag – som i och för sig är för ung för att ha några egna minnen av den – ser framför mig det blonda svallet på Tommy Nilsson fladdra till tonerna av densammes mellobidrag 1989, så fort jag hör talas om denna mytomspunna frisyr. Tanken som följer är naturligtvis: VARFÖR, och HUR blev detta haveri till frisyr en trend? Svaret är: jag vet inte, samt jag förstår inte. Någon påstår sig säkert ha ett svar, men jag tror att många tänker som jag: hockeyfrillan var helt enkelt en klassisk trend – omöjlig att härleda och över på några år. Går det då att säga samma om hållbarhetstrenden? Omöjlig att härleda? Svar: nej, ett faktiskt klimathot tillsammans med studier och fakta kräver en trend som denna för att människor ska reagera och agera. Över på några år? Svar: nej, omställningen till ett mer hållbart samhälle kommer ta mer än bara några år och med en strid ström av nya uppfinningar och idéer tyder inget på att vi kommer sluta bry oss om miljön. Alltså går det faktiskt inte att säga miljömedvetenhet ”bara är en trend” – den är så mycket mer än så.

Vidare finns det en helt egen diskussion kring huruvida det är bra eller inte att hållbarhet har gjorts trendigt (ping ”Greenwashing”) men jag tänker stanna här, vid att miljömedvetenhet förvisso är en trend, men att den samtidigt inte följer samma princip som övriga trender. Att inte sopsortera är inte samma som att vägra bära foppatofflor på stan. Nej, det är faktiskt bara att hänga på den här trenden. Det går inte att komma ifrån att den är fullt rimlig och motiverad. Den visar heller inte några tecken på att försvinna. Så, till frysdiskpersonen: Ta dig en stor kopp skärp-dig och häng med på hållbarhetståget, annars riskerar du att få bär i huvudet nästa gång du är på ICA.

Agnes Garvell

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *