Kan penningtvättsskandaler leda till nytänkande inom bank?

Vi har rekordlågt förtroende för våra storbanker. Få av oss, skulle med stolthet säga, att vi är kunder i den ena storbanken eller den andra.

”Det är numera lika ”sexigt” att identifiera sig med en storbank, som att identifiera sig med en dieselbil eller ett cigarettmärke”

Tänk om bankerna skulle använda den turbulens som nu uppstått, till att utveckla sin verksamhet och bli nya och bättre banker. Tänk om de skulle skapa banker som var så bra att kunderna ville vara kunder där. Med digital lösning som andas nutid eller ännu bättre, håller fintech nivå. Med hyggliga priser. Banker som var fokuserade och duktiga på sin kärnverksamhet, istället för att sälja en palett av medelmåtta produkter. Tänk om de släppte ut alla de där trevliga och sociala människorna som bankerna envisas med att kalla rådgivare, de skulle säkert göra mer nytta någon annanstans i vårt samhälle. Tänk om de lämnade kvartalsresultat och ”vinst till varje pris” och istället tänkte långsiktigt och ”hållbart till varje pris”.

Det är en bank jag skulle vilja vara kund i, och jag skulle gladeligen berättat det för alla jag känner.  

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *